Breepark Taptoe Breda (verslag)
Daar waar in oktober 2017 een hele feestweek door veiligheidsredenen werd afgeblazen, ging de taptoe op zaterdag 7 april 2018 in herkansing. En hoe?!
Breda. Breepark. Wie zich niet had verdiept in de locatie werd nogal verrast. Geen groen veld, maar een industrieterrein. Uitstekend bereikbaar, meer dan voldoende parkeergelegenheid op loopafstand. De taptoe vindt plaats op een groot plein. Omringd door diverse eet- en drinkketens met terrasjes. Aan het speelveld bankjes, picknicktafels. Een zonovergoten evenementen. Kortom, omstandigheden waar alle organisaties van dromen. Koningsdag is traditioneel de seizoensopening, maar Breda heeft toch wel een geweldige (gratis toegankelijke) pre-opening in petto. Korpsmuziek-minded Nederland is in 2018 eerder uit haar winterslaap gekomen.
K&G 3 verzorgde het voorprogramma. Het was even geleden dat ik dit orkest mocht aanschouwen. Genieten geblazen. Helemaal met de genoemde omstandigheden. Heerlijk relaxt in het zonnetje onder het genot van bekende en swingende muziek; als je je ogen sluit waan je je bijna in een groen park. In het bijzonder toch één werk te noemen, namelijk een muzikale primeur. Vers van de pers zoals maestro Leckie het publiek liet weten: een medley van Boney M. Een arrangement van de hand van Dennis Hazenoot in fantastische uitvoering door de heren van K&3: te gek!
Het is aan de Show- & Marchingband K&G om het showprogramma af te trappen. Dit met “British Pop”. In rap tempo volgen de voor iedereen welbekende pophits elkaar in razend tempo op. Een nieuwe afmars voor deze show: “I want it all” van Queen. Lekker vet uitgevoerd en het krijgt en houdt de handen van het publiek op elkaar.
Tussen de showoptredens door speelt K&G 3 een stuk om de tijd tussen op- en afmarsen op te vullen. Terwijl Adest Musica zich opmaakt voor het showoptreden, doet K&G 3 dit met een knipoog, namelijk met het thema van Soldaat van Oranje. Met “The Composer” brengt Adest in Breda een muzikale ode aan Rogier van Otterloo. Voor liefhebbers van de Nederlandse film de eeuwig herkenbare tunes: “Help, de dokter verzuipt”, “Esther” en natuurlijk het thema van “Soldaat van Oranje”. Met de concertpit vooraan het veld worden muzikale verhaal mooi geaccentueerd. In de show verliezen de slagwerkers en de drummer elkaar weleens uit het oor. Hiervoor is het terrein wellicht iets te groot. Persoonlijk mis ik het uitvouwen van de Nederlandse vlag zoals op het WMC; dat zou het verhaal van deze show nog meer af maken.
De opmars van de Flora Band laat even op zich wachten, maar eenmaal zover dan komt er ook wel wat. Toen deze Breepark taptoe in oktober zou plaatsvinden, zou dat ook het afscheid zijn van tambour-maître Chris van Deventer. Dat mocht door de genoemde omstandigheden niet zo zijn, maar wel vandaag een Flora Band onder leiding van geen nieuw, maar een bekend gezicht, namelijk: good-old Theo MacDaniël. Hij leidt de muzikanten naar de startpositie voor “Britain’s Best”. De show bestaat uit pop en klassieke werken uit het Verenigd Koninkrijk. England first met een strak intrada. Het “Sexbom” van Tom Jones uit Wales swingt lekker over het plein. Uit Ierland wordt “Lord of the Dance” (finalestuk uit Cry of the Celts) vertolkt, steeds weer een genot om naar te luisteren. Met “Scotland the Brave” komen de pipers weer in actie en wordt gewerkt naar het slotstuk van deze show. Na een applaus volgt een ruige afmars. De beestachtig heerlijke uitvoering van “Fat bottemed girls” met “Land of Hope and Glory”.
Op het programma stonden twee shows van DVS Katwijk, maar door problemen met de materiaalwagen is het programma aangepast en brengen zij enkel de WMC-show: “Into the light”. In de brandende zon komen de Groene Jagers op met cape. Een voor het oog indrukwekkend geheel, helemaal als er een briesje over het terrein gaat. Voor het oor een stevig en kolossale opmars: de toon is gezet! “Love of my life” met veel liefde gespeeld, met een grote groene strik erom door de solist op euphonium. Dit gaat over op “Purple rain”, met powerplay zoals DVS dat kan. Dit stuk wordt afgesloten door een slotstuk van “Love of my live”. Prachtig!
Laatste show van de middag is voor Show- & Marchingband K&G: “Another night at the Opera”. Een vliegende opening gaat over in de “Ouverture der Fliegende Holländer”, een stevige binnenkomer. Het huppelen op de “William Tell” levert een bewonderend gelach achter mij op. Nog niet iedereen heeft deze show gezien blijkt. Een aantal cajons blijven leeg, dat is jammer voor het beeld. Een mooie uitvoering van “Nessum Dorma” gaat vooraf aan het slotstuk van deze show, waarvoor “der Fliegende Holländer” nog een keer terugkomt; net als bij de opening stevig en in dit geval dus een krachtig slot. K&G neemt plaats in voor de finale waarvoor alle korpsen ter afsluiting nog eens het plein opkomen.
Daar waar taptoe-organisaties vandaag de dag moeite hebben de begroting sluitend te krijgen of zelfs moeten besluiten te stoppen met hun evenement, kan met Breda weer een mooi evenement aan de agenda worden toegevoegd. Wellicht dat niet iedereen op tijd kennis had genomen van deze taptoe, maar bij een vervolg verdient de organisatie met dergelijk programma – én gratis entree – meer publieke belangstelling. Hopelijk tot volgend jaar!
Pascal Melse.