Home Evenementen Clinic Klop, stop, klop! Of hoe Inclusie klinkt.

Klop, stop, klop! Of hoe Inclusie klinkt.

164
0

 

WIK For Specials / Interview

In februari 2024 trok ik op een doordeweekse dag naar de clublokalen van Willen Is Kunnen te Oostende. Niet voor het volgen van een repetitie, noch voor de uitvoering van een concert, maar wel voor iets heel speciaals: WIK For Specials. Professioneel drumster en studente Hélène Deklerck startte er de samenwerking op met Villa VIP Bredene en Showkorps WIK voor een project rond inclusie. Negen bewoners met een verstandelijke beperking verplaatsten zich naar het clubhuis van WIK. Hélène bereidde workshops percussie voor en WIK zorgde voor de algehele logistieke steun, lokalen en instrumenten. Wij gingen kijken en lieten ons verbazen, ontroeren en inspireren en hadden volgend gesprek met de docent.

Kan je jezelf even voorstellen?

Vorig jaar studeerde ik af aan het KASK Gent (conservatorium) in de afdeling pop – drums. Ik werd master in de uitvoerende muziek. Dit jaar volg ik een extra jaar educatief master (pop – drums). Dit is een lerarenopleiding. Het studenten gegeven combineer ik met freelance werk als muzikant drum. Als utvoerend muzikant tijdens studio opnames, het begeleiden van artiesten en het meespelen in theaterproducties. De Winterrevue in Antwerpen is daar een voorbeeld van. Tevens maak ik deel uit van de band van Aaron Blommaert en van Hugo Sigal. Daarnaast componeer ik muziek, vooral funk en jazz. Een derde luik is het lesgeven in het MUDA Kunst Secundair onderwijs te Evergem waar ik de lessen ritmiek en drum verzorg.

Voor jouw eindwerk koos je een project rond inclusie, waarom?

Ik heb gekozen voor een sociaal artistiek project omdat ik iets wil bijdragen aan de maatschappij en omdat ik er zelf meer energie kan uithalen. Inclusie komt veel in de belangstelling en ik wil daar graag mijn steentje toe bijdragen.

Je stelde zelf een eigen methodiek op?

Het project bestaat onder meer uit het geven van acht workshops. Per workshop wordt er telkens een lesvoorbereiding uitgewerkt. Ik denk na over de leerdoelen en de competenties die de groep wil bereiken. Dit doen we aan de hand van speelse activiteiten en zo leren zij spelenderwijs de bouwstenen van de muziek. Ook humor is hierbij belangrijk.

Kan je ons iets meer vertellen over het lessenpakket?

Met een dobbelsteen met op elk vlak een tekening van een instrument, maakten zij kennis met het instrumentarium. Via kleur kaarten werden partituuranalyse, ritme, tempo en dynamiek aangeleerd. Tijdens de eerste vier workshops wordt er telkens gewerkt rond een thema. Bijvoorbeeld kleur, woord en DIY (het vervaardigen van een eigen instrument). Tijdens de laatste vier workshops werken we toe naar een toonmoment. Daarvoor studeren we enkele acts in en werken we toe naar het geven van een podium prestatie. Hoe gaan we om met druk, stress en hoe met mensen die naar ons kijken terwijl we iets aan het doen zijn?

De eerste workshop is achter de rug, wat zijn jouw bevindingen?

Positief, het ging veel beter dan ik had verwacht. Dankzij veel variatie, humor en een constant energiepeil kan je duidelijk zien dat je in anderhalf lesuur zeer veel kan bereiken met een dergelijke groep.

Tot slot

Onder de indruk neem ik afscheid van Hélène, ook de Villa VIP bewoners doen dat maar wel op een hele andere manier. Zij verlaten het clublokaal niet zonder de nodige knuffels met de docent. Hier wordt iedereen instant gelukkig van.

Tekst en foto’s: Geert Vanmaeckelberghe

WIK For Specials
WIK For Specials
WIK For Specials
WIK For Specials
WIK For Specials